Wednesday, May 16, 2012

Terapi Al Quran : Cara paling cepat banyakkan susuibu?


QUOTE FROM MY MENTOR.
===================================

Dunia susuibu adalah satu dunia yang menarik untuk diterokai. Banyak kajian yang dilakukan apabila mendapat tahu khasiat susuibu bukan sahaja bagus untuk pembesaran anak tetapi kesan jangka panjang lain yang diperolehi ialah anak yang mempunyai jiwa yang halus, memahami si ibu , penyayang dan berkeyakinan.
Walau bagaimanapun, untuk berjaya dalam dunia penyusuan, si ibu perlu seimbang kesihatannya dari segi fizikal dan rohani. Banyak hari ini yang menekankan tentang kesihatan fizikal ibu semata-mata tanpa menekankan aspek kerohanian.
Anak yang membesar dari susuibu ditambah ibunya yang banyak membasahi bibirnya dengan zikrullah dan ayat-ayat suci Al Quran akan mempunyai jiwa yang tenang, lebih tawaduk dan berkeyakinan. Zikrullah dan ayat-ayat suci yang dibaca ketika menyusu atau ketika mengepam akan disalurkan kepada si anak melalui susuibu dan disitulah terbentuknya hati yang dekat dengan AL Khaliq. Bayi-bayi ini biasanya sangat tenang, tidak mudah meragam dan lebih mudah dibentuk peribadinya.

Dalam dunia hari ini ramai ibu yang menganggap supplement itu adalah satu-satunya cara nak banyakkan susu. Paling menyedihkan bila mereka gagal mendapat hasil yang diharapkan kesan dari mengambil supplement tersebut, terus mengatakan supplement itu tidak berkesan dan tidak bagus. Hakikatnya supplement atau vitamin itu hanyalah makanan jasad semata-mata.

Santapan rohani sangat penting membantu ibu itu berjaya dalam penyusuan. Jiwa yang tenang, melahirkan semangat yang berkeyakinan tinggi untuk meneruskan perjuangan penyusuan susuibu. Bersama ini saya sertakan amalan-amalan rohani yang saya amalkan untuk menjayakan penyusuan secara lengkap buat dua anak saya.

Surah.
Saya suka mengamalkan surah yang membuka banyak pintu rahmat dan rezeki, iaitu surah Yasin dan Surah Al Waqiah. Jika anda sibuk sekalipun, cuba amalkan membaca surah Al Waqiah sekali sehari tak kisahlah malam atau siang.
Mengapa surah ini? Surah ini lebih dikenali sebagai surah pembuka rezeki. Susuibu itu adalah rezeki. Perlu mohon pada Yang Esa lagi Maha Pemberi, semoga dibukakan pintu rezeki si anak melalui susuibu.

Zikrullah
Saya suka amalkan zikir ini sepanjang menyusu....ini pun saya dapat dari buku Asmaul Husna.

Berzikir dgn kalimah YA MATIN (Maha Sempurna KekuatanNya) 70 kali setiap hari. Waktu yg paling bagus adalah pada waktu malam dan subuh. Anda juga boleh bacakan zikir tersebut dan hembuskan ke dalam segelas air lalu diminum.

Banyakkan la membaca selawat Tibb.

Makna selawat ini cukup jelas, ia penawar kepada masalah dan penyakit yang melibatkan hati. Hati yang dimaksudkan termasuklah rasa marah, malas, kecewa dan putus asa. Bagi ibu yang menyusu, semoga penyakit hati ini tidak merosakkan niat baik untuk menyusukan anak dengan selengkapnya.

Hakikatnya banyak lagi amalan yang bagus diamalkan semasa menjayakan penyusuan dan membantu banyakkan susuibu, tetapi saya kongsikan amalan yang ringan dan mudah diamalkan agar ibu2 diluar sana turut mendapat manfaat dunia dan akhirat.

Semoga dengan amalan2 kerohanian ini membentuk hati anak yang tawaduk pada Ilahi, insyaALLAH.

No comments:

Post a Comment